Harmonie Nunspeet

Onze geschiedenis

1903-1909

De muzikanten en de instrumenten kwamen uit de in 1903 opgeheven muziekvereniging “Harmonie” uit Nunspeet. Het oudste onderdeel van de muziekvereniging “Harmonie” uit Nunspeet is het harmonieorkest.

In 1908 startte een groep enthousiaste muzikanten een muziekgezelschap omdat bekend was geworden dat in het voorjaar van 1909 een prins of prinses zou worden geboren. De oprichtingsdatum is 8 november 1909. In het begin werden de aankomende muzikanten opgeleid door ervaren muzikanten en door de dirigent.

1919-1954

De op de Veluwe zeer bekende Nunspeetse dirigent Jos Lussenburg, was van 1919 tot 1928 en van 1932 tot 1944 dirigent van de Harmonie en heeft vele leden muziekles gegeven. In 1954 werd voor het eerst een jeugdorkest opgericht dat heeft bestaan tot 1977.

1980-1987

In 1980 werd door de heer Henk van Loo sr., toen dirigent van de Harmonie uit Nunspeet, de opleiding van de jeugd via de streekmuziekschool Noord-West Veluwe ter hand genomen en werd er weer een jeugdorkest opgericht. De naam van deze groep muzikanten is later gewijzigd in opleidingsorkest.

Sinds 1987 staat de drumband onder de enthousiaste leiding van Peter Does uit Putten. In deze periode heeft de drumband steeds zeer goede resultaten behaald op diverse festivals en concoursen. Er werden veel eerste prijzen behaald maar het lukte maar niet om vanuit de derde divisie te promoveren naar de tweede divisie.

1992-2001

Gelukkig kwam daar in 1992 verandering in en promoveerde de drumband naar de tweede divisie. Het jaar daarop werd de drumband uitgenodigd om mee te doen aan het Nederlands kampioenschap in Barneveld. Na maanden van hard repeteren werd daar een fantastische eerste prijs behaald.

In 2001 lukte het de drumband te promoveren naar de eerste divisie tijdens het KNFM concours in Klundert. Door dit behaalde resultaat is de drumband in 2002 weer uitgenodigd om deel te nemen aan het Nederlands Kampioenschap in Barneveld. Ook hier werd weer een goed resultaat neergezet met een eerste prijs.

2015- heden

Omdat wij als vereniging merkte dat de periode tussen het lid worden van de Harmonie en het daadwerkelijk toetreden tot het opleidingsorkest betrekkelijk lang was, zijn in 2015 de opstaporkesten opgestart.

In 2016 is het orkest op concours gegaan in de vierde divisie. Daarbij wonnen zij een eerste plaats met maar liefst 90 punten en lof! Hiermee maakte het orkest promotie naar de derde divisie.

In 2018 is naast de drumband ook de jeugddrumband opgericht. Een groep jonge enthousiaste slagwerkers die samen veel plezier hebben in het muziek maken.

Neem contact met ons op

Heb je een vraag? Stuur dan een mail naar harmonienunspeet@hotmail.nl en we komen er zo snel mogelijk op terug.

Door een mail te sturen, ga je akkoord met onze privacy policy.